Teaterkurs for barn og ungdom

Teaterkurs for barn & ungdom (8 – 14 år)
i Oslo og Bærum

Kurset vil i første omgang inneholde teaterlek og improvisasjon i ulike former. Innunder dette vil det være fokus på trygghetsøvelser, alt for å få barnet til å trives i scenerommet. Vi vil jobbe med stemmebruk og fysisk uttrykk, metoder for å finne forskjellige fysiske uttrykk vil være de fire elementer og dyrearbeid.

Hvordan kan det å øve seg på å være ild overføres til en karakter? Hvilke dyr vil kunne passe å bruke som inspirasjon hvis man skal spille en ond stesøster eller en sleip prins? Vi vil ta utgangspunkt i rollekarakterer fra eventyret Snehvit og de syv dverger, og ved kursslutt vil alle barna ha jobbet med og lært seg en dialogscene fra eventyret. For å utfordre kreativiteten vil vi jobbe uten scenografiske element, barna skal selv skape alle bilder og rekvisitter som trengs i scenen. F eks vil vi se hvordan vi kan skape illusjon av ei hestekjerre, et hus, ei stue, osv, med kun våre egne stemmer og fysikk som hjelpemiddel.

Teaterkurset passer for alle, forhåndskunnskaper er ikke nødvendig. På kurset vil vi arbeide med kjente eventyr og sammen lage en liten forestilling vi kan vise venner og familie. Vi vil jobbe med teaterleker, enkel skuespillerteknikk, stemmebruk og formidling. Et kurs for alle som vil ha det gøy med teater! Kurset krever ingen forkunnskaper, men du må ville drive med teater og tøre å snakke foran folk.

Hvert semester avsluttes med en forestilling for foreldre, besteforeldre og venner hvor kursdeltakerne viser frem noe av det de har lært på kurset.